Triedy, ktoré (stále) čítajú pre radosť

Naučiť sa čítať je naozaj ťažká práca. No a s čítaním to ďalej nevzdať a prehrýzť sa až kamsi za Harryho Pottera, to je pravdepodobne práca ešte ťažšia. Tento webinár je voľným pokračovaním webinára Trieda, v ktorej sa číta pre radosť a zameriava sa na čitateľov na druhom stupni. Ak máte pocit, že deti sú už v tomto období rozčítané a netreba sa im v tejto oblasti zvlášť venovať, zbystrite pozornosť. V tomto veku začína byť tvorba prostredia nakloneného čítaniu dôležitejšia než kedykoľvek predtým.

Popri Netflixe, TikToku, digitálnym hrám a celom procese dozrievania nám totiž rastú odradení čitatelia, ktorí si nevedia nájsť knihy, ktoré by ich oslovili. Obľúbiť si čítanie je pomerne zložité počas celej čitateľskej cesty, no v tomto bode sa problém stáva omnoho komplexnejším.

A najsmutnejší fakt vychádzajúci z prieskumov? Čím sú deti staršie, tým menej čitateľských vzorov pred sebou vidia. A práve tu prichádza misia každého jedného dospelého (nie iba osamoteného slovenčinára, ktorému to často kladieme na plecia) – učiteľa, rodiča i kníhovníka. Ako na to? Kde vieme urobiť viac? Nechajte sa inšpirovať rozhovorom s Milicou Antálkovou, učiteľkou angličtiny na základnej škole v Skalici a absolventkou IRPU (Individuálny rozvojový program učiteľa) od Leaf a Ankou Jančovou, absolventkou Komenského inštitútu a angličtinárkou na strednej škole v Považskej Bystrici.


autorka: Monika Freml, Krajina čitateľov