Triednej knižnici postačí akákoľvek polička či skrinka, v ktorej budú knihy voľne dostupné. Dôležité je zaplniť ju tými správnymi knihami. Takými, ktoré budú deti čítať s radosťou a ktoré sú určené ich čitateľskej úrovni.

1.

KROK

Zamyslite sa, akých máte v triede čitateľov

Deti vo vašej triede poznáte najlepšie. Koľko z nich vidíte cez prestávky s knihou v ruke? Koľko má, naopak, s čítaním na hodinách problém? A koľko z nich na knihy nadobro zanevrelo?

Podľa toho môžete žiakov rozdeliť do niekoľkých skupín:

Prváčik
Nenechajte sa spliesť názvom – do tejto kategórie môže pokojne patriť aj predškolák, ktorý začína spoznávať písmenká. Prváci (aj budúci) potrebujú máličko textu a veľa obrázkov. Vďaka tejto kombinácii naberú výrazné čitateľské sebavedomie.

Začínajúci čitateľ
Deti, ktoré si ešte netrúfnu na plnotextovú stranu. Môžu to byť druháci či tretiaci, zároveň však aj niektorí piataci či šiestaci. Neodsudzujme ich. Naopak, dajme im priestor čítať knihy, v ktorých je stále veľa ilustrácií, no zároveň zodpovedajú ich intelektuálnym potrebám.

Odradený čitateľ
Deti, ktoré neveria, že ich knihy dokážu zaujať. Aj také deti je možné priviesť k čítaniu. Môže ich zaujať netradičná téma, ktorú nečakali, že by v knihe mohli objaviť. Alebo ich prekvapí originálna forma knihy, napríklad kniha úplne bez slov alebo taká, čo sa číta od konca.

Rozbehnutý čitateľ
Čítajú ako draci. Často však siahnu aj po knihách, na ktoré ešte úplne nedozreli. Alebo sa ocitnú v čitateľskom bloku a nedokážu nájsť knihu, ktorá by ich zaujala tak ako tá posledná. Potrebujú dobré, nezvyčajné tipy, ale aj uistenie, že je to takto v poriadku.

„Aj tí najslabší žiaci majú z čítania zážitok. Baví ich, že si môžu sami ticho čítať vlastným tempom. Rastie im čitateľské sebavedomie až tak, že slabší žiak ukazoval skúsenejšiemu čitateľovi, čo si má prečítať. “

Andrea

učiteľka, ZŠ Zvolen

2.

KROK

Zamerajte sa nato, prečo deti nečítajú, aby ste
s tým vedeli niečo urobiť

Čo potrebujú začínajúci čitatelia? Čo je to čitateľské sebavedomie? Aký pomer ilustrácií a textu je pre koho vhodný? Aké víťazstvo zažijú deti, keď dočítajú knihu do konca? Pochopenie týchto a ďalších otázok vás nasmeruje pri výbere kníh do vašej knižnice.

Ak sa chcete do tejto oblasti zahĺbiť ešte o čosi viac, pozrite si naše webináre. Prehovoria k vám vaše kolegyne Stanka Opátová, Milica Antálková a Anka Jančová, ktoré majú s vedením žiakov k čítaniu bohaté skúsenosti.

• Webinár 1: Trieda, v ktorej sa číta pre radosť

• Webinár 2: Triedy, ktoré (stále) čítajú pre radosť

Buďte pre žiakov vzorom. Dnešným deťom neustále ubúdajú čitateľské vzory – dospelí, ktorých vidia vo svojom okolí čítať si pre radosť. Príďte do triedy s knihou v ruke. Čítajte si na chodbe cez prestávku. Nezáleží na tom, či ste slovenčinár alebo chemikár, inšpirovať deti dokáže každý dospelý.

„Myslím, že je veľmi dôležité, aby deti videli čítať svojich rodičov a učiteľov a mať v nich tak vzor. Určite ich povzbudí aj ak čítam to, čo čítajú oni. Úplne sa tešia z toho, že mi môžu požičať svoju knihu domov a na druhý deň sa pýtajú, či som to už čítala.“

Lenka

učiteľka, Liesek

3.

KROK

Vyberte vhodné tituly do triednej knižnice

Deti lákajú najzaujímavejšie príbehy. Nehľadajú to, z čoho sa najviac naučia. A chceme, aby si knihy z police brali sami. Nie preto, že musia. Je veľmi dôležité vybrať knihy čo najlepšie práve pre Vaše deti v triede. Pokojne sa nad tým zamyslite už teraz. Ak už viete, koľko začínajúcich, rozbehnutých a odradených čitateľov v triede máte, môžete si podľa toho vytvoriť zoznam titulov do triednej knižnice.

Vďaka podpore kníhkupectva Martinus máme pre vás pripravený kurátorský výber kníh vhodných pre jednotlivé skupiny čitateľov:

• Knihy vhodné pre prváčikov

• Knihy vhodné pre začínajúcich čitateľov

• Knihy vhodné pre odradených čitateľov

• Knihy vhodné pre rozbehnutých čitateľov

Z tejto ponuky si navolíte presne 20 kníh. S objednávaním však ešte počkajte, zapojte sa do projektu Naša trieda číta, a pošleme vám unikátny kód z Martinusu na zľavu 50% na tieto tituly.

„Do čitateľských dielní si prinesú knihy len rozbehnutí čitatelia. Ja však chcem, aby začali čítať aj tí, ktorých to ešte nechytilo. Preto som sa zapojila do projektu Naša trieda číta a založila som v triede policu s knihami. Tie sú pre deti voľne dostupné, ale hlavne aktuálne, nie také, ktorých sa my zbavíme z domu.“

Viki

učiteľka, ZŠ Košice